Statut Ośrodka
Podstawę prawną do opracowania Statutu Ośrodka stanowią dokumenty:
Ustawa o systemie oświaty z sierpnia 1992 r.,
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 marca 1994 r., Nr 41, poz.156,
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 lutego 1999 r., Nr 14, poz.131,
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 19 czerwca 2001 r., Nr 61, poz.624,
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 lutego 2002 r., Nr 10, poz.96.
ROZDZIAŁ I
OGÓLNA INFORMACJA O PLACÓWCE
§ 1
1. Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Jurkach jest placówką publiczną przeznaczoną dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.
2. W uzasadnionych przypadkach w Ośrodku mogą przebywać dzieci i młodzież upośledzona umysłowo w stopniu umiarkowanym.
3. Siedzibą Ośrodka jest kompleks budynków położonych w miejscowości Jurki 32; 05-652 Pniewy.
4. W nazwie Ośrodka umieszczonej na tablicy urzędowej i sztandarze opuszczono wyraz „specjalny”.
§ 2. Organem założycielskim i prowadzącym Ośrodek jest Rada Powiatu Grójec.
§ 3.1. W skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Jurkach wchodzą:
szkoła podstawowa specjalna,
gimnazjum specjalne,
zasadnicza szkoła zawodowa specjalna o kierunkach kształcenia zawodowego:
- blacharz-ślusarz samochodowy,
- duża i mała gastronomia,
- rolnik-ogrodnik,
- pomoc kuchenna,
- pomoc domowa,
- pomoc ślusarza, mechanika,
internat,
warsztaty szkoleniowe (załącznik).
§ 3.2. W uzasadnionych przypadkach podyktowanych potrzebami lokalnymi za zgodą Mazowieckiego Kuratora Oświaty oraz Rady Powiatu Grójeckiego dopuszcza się możliwość organizowania klas Zasadniczej Szkoły Zawodowej o innych kierunkach kształcenia oraz klas integracyjnych a także klas przysposabiających do zawodu.
§ 3.3. Na wniosek poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej Ośrodek zapewnia kształcenie w formie nauczania indywidualnego.
ROZDZIAŁ II
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 4
1. Opieką, wychowaniem i kształceniem specjalnym w Ośrodku objęte są dzieci i młodzież niepełnosprawna ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zakwalifikowane do kształcenia specjalnego przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną poradnię specjalistyczną.
2. Opieka, wychowanie i kształcenie dostosowane są do treści, metod, organizacji pracy oraz do potrzeb edukacyjnych i możliwości rozwojowych uczniów.
§ 5
1. Do szkoły podstawowej specjalnej mogą uczęszczać dzieci od 7 roku życia do ukończenia 17 lat.
2. Do gimnazjum specjalnego mogą uczęszczać dzieci od 12 roku życia do ukończenia 21 lat.
3. Do szkoły zasadniczej specjalnej mogą uczęszczać uczniowie od 15 roku życia do jej ukończenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez nich 24 lat.
§ 6
1. Do Ośrodka może być przyjęty uczeń posiadający orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, kwalifikujące do danego typu szkoły specjalnej oraz oświadczenie rodziców lub opiekunów o wyrażeniu zgody na kształcenie w tego rodzaju placówce.
ROZDZIAŁ III
INDYWIDUALNE NAUCZANIE I WYCHOWANIE
1. Indywidualnym nauczaniem i wychowaniem objęte są dzieci i młodzież z dysfunkcjami narządów ruchu uniemożliwiającymi lub utrudniającymi uczęszczanie do szkoły, przewlekle chorzy i inni stale lub okresowo niezdolni do nauki i wychowania w warunkach szkolnych.
2. Indywidualnym nauczaniem i wychowaniem mogą być objęte dzieci i młodzież, w stosunku do których publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna orzekła taką formę kształcenia.
3. Dziecko objęte indywidualnym nauczaniem i wychowaniem jest uczniem szkoły.
4. Indywidualne nauczanie i wychowanie mogą być organizowane w miejscu pobytu dziecka, tzn. w domu rodzinnym dziecka, w rodzinie zastępczej, w szkole.
5. W indywidualnym nauczaniu i wychowaniu realizuje się program nauczania szkoły specjalnej i dostosowuje się go do możliwości ucznia.
6. Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnych nauczania i wychowania wynosi:
a) dla uczniów w wieku przedszkolnym od 4 do 6 godz.
b) dla uczniów klas I-III od 4 do 8 godz.
c) dla uczniów klas IV-V od 6 do 10 godz.
d) dla uczniów szkół ponadpodstawowych (gimnazjum) od 8 do 12 godz.
e) dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu
umiarkowanym, znacznym od 6 do 8 godz.
bez względu na poziom nauczania i wychowania.
7. Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnych nauczania i wychowania należy realizować:
a) dla dzieci w wieku przedszkolnym w ciągu 2 dni,
b) dla pozostałych w ciągu 3 dni.
8. Indywidualne nauczanie i wychowanie prowadzone jest:
a) dla dzieci w kl. I-III i upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim – przez jednego nauczyciela,
b) dla uczniów kl. IV-VI i klas I-III gimnazjum w miarę możliwości przez kilku nauczycieli przedmiotów.
9. Uczeń objęty indywidualnym nauczaniem i wychowaniem jest zaopatrywany w podręczniki szkolne.
10. Dziecko objęte indywidualnym nauczaniem i wychowaniem może uczestniczyć w zajęciach i imprezach organizowanych w szkole oraz korzystać z wyposażenia szkoły celem pełnego rozwoju i integracji ze środowiskiem rówieśników.
ROZDZIAŁ IV
CELE I ZADANIA OŚRODKA
Cele i zadania pracy dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczej Ośrodka wynikają z zasad pedagogiki specjalnej.
1. Głównym celem Ośrodka jest w szczególności przygotowanie wychowanków do życia społecznego w integracji ze środowiskiem poprzez:
a) osiągnięcie możliwie wszechstronnego rozwoju wychowanka w dostępnym im zakresie za pomocą specjalnych metod,
b) tworzenie właściwych dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży warunków wychowawczych, zdrowotnych i materialnych oraz umożliwienie prawidłowego przebiegu procesu rozwoju i rewalidacji,
c) przygotowanie do wykonywania określonego zawodu.
2. Ośrodek w swojej działalności realizuje następujące zadania:
a) Udziela uczniom pomocy pedagogicznej i psychologicznej, której celem jest wspomagania rozwoju psychicznego i efektywności uczenia się, w szczególności poprzez korygowanie odchyleń od normy, wyrównywanie i korygowanie braków w opanowaniu programu nauczania i eliminowania przyczyn i przejawów zaburzeń, w tym zaburzeń zachowań.
b) Udziela wychowankom pomocy rewalidacyjnej w celu wyrównania braków w zakresie intelektualnym i psychoruchowym dziecka, spowodowanym zaburzeniami somatycznymi, psychicznymi bądź niesprzyjającymi warunkami rodzinnymi i środowiskowymi. Pomoc ta realizowana jest poprzez zajęcia wspomagające proces dydaktyczny. W zakres ich wchodzą następujące formy pracy dydaktycznej:
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- zajęcia korekcyjne: usprawnianie technik szkolnych, usuwanie wad wymowy, korekcja wad wymowy.
Formy pracy dydaktyczno-wyrównawczej dostosowane są do indywidualnych potrzeb uczniów w ramach godzin określonych w planie nauczania.
c) Udziela wychowankom pomocy resocjalizacyjnej w zakresie rozwoju stosunków interpersonalnych w grupie:
- poprzez udział w zajęciach terapeutycznych i imprezach organizowanych na terenie Ośrodka i poza nim,
- poprzez ograniczanie kontaktów ze środowiskiem przestępczym,
- utrzymywanie kontaktów z Sądem, Kuratorami oraz Policją.
3. Ośrodek umożliwia wychowankom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej i religijnej.
4. Ośrodek organizuje specjalistyczną opiekę:
a) psychologiczną (Załącznik – zakres czynności psychologa),
b) pedagogiczną (Załącznik – zakres czynności pedagoga),
c) logopedyczną (Załącznik – zakres czynności logopedy),
d) zdrowotną poprzez: (Zakres czynności pielęgniarki)
- stałą współpracę z pielęgniarką, lekarzem ogólnym i stomatologiem,
- korzystanie w miarę potrzeb z poradni ginekologicznej, okulistycznej, dermatologicznej, psychiatrycznej.
Ośrodek utrzymuje systematyczne kontakty z Ośrodkiem Zdrowia w Pniewach i Rejonowym Szpitalem w Grójcu.
e) materialną w uzasadnionych przypadkach poprzez:
- korzystanie z 50% zniżki za wyżywienie,
- udzielenie jednorazowej zapomogi, stypendium,
- zaopatrywanie w przybory i pomoce szkolne oraz w obuwie i odzież w wypadku braku opiekuna lub zdarzeń losowych,
- umarzanie zadłużeń wobec placówki za wyżywienie w sytuacjach bardzo trudnej sytuacji materialnej.
5. Ośrodek umożliwia rozwój zainteresowań wychowanków wykorzystując:
- pracownię komputerową,
- pracownię maszynopisania,
- salę gimnastyczną, siłownię, bilard, kort tenisowy,
- koło fotograficzne,
- bibliotekę i czytelnię Ośrodka,
- inne.
6. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami w czasie:
a) zajęć lekcyjnych (nauczyciel prowadzący daną jednostkę lekcyjną wg planu zajęć),
b) przerw śródlekcyjnych (nauczyciel dyżurujący), do obowiązków którego należy: stały pobyt i nadzór nad bezpieczeństwem w trakcie trwania przerwy, pełnienie kontroli podczas wydawania II śniadania.
ROZDZIAŁ V
ORGANY OŚRODKA
Organami Ośrodka są:
1. Dyrektor.
a) Dyrektor jest przełożonym wszystkich pracowników, dla których określa zakres czynności i kompetencji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
b) Zakres zadań dyrektora Ośrodka określają odrębne przepisy.
c) W czasie nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni zastępca lub wyznaczony przez niego członek Rady Pedagogicznej.
d) Dyrektor jest dysponentem funduszy przeznaczonych placówce, gospodaruje nimi zgodnie z obowiązującymi przepisami i potrzebami.
2. Rada Pedagogiczna
a) Rada Pedagogiczna jest stałym organem wewnętrznym Ośrodka, powołanym do rozwiązywania, opracowywania i rozstrzygania spraw pedagogicznych, organizacyjnych i administracyjno-gospodarczych.
b) W skład Rady Pedagogicznej Ośrodka wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni – jako członkowie stali.
c) Na posiedzenie Rady Pedagogicznej w razie potrzeby mogą być zaproszeni: pielęgniarka i główna księgowa.
d) Zakres działania Rady Pedagogicznej określa odrębny regulamin (Załącznik – Regulamin działalności Rady Pedagogicznej).
3. Rada Rodziców (Załącznik – Regulamin Rady Rodziców).
4. Samorząd Wychowanków (Załącznik – Regulamin Samorządu).
ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA OŚRODKA
1. Ośrodek zapewnia:
a) całodobową opiekę,
b) warunki do nauki i wychowania w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole zawodowej,
c) opiekę całkowitą wychowankom pozbawionym opieki rodzicielskiej.
2. Ośrodek jest czynny cały rok.
3. Ośrodek posiada pomieszczenia do nauki, pomieszczenia do spania, jadalnię, świetlicę, pomieszczenia gospodarstwa domowego dla grup wychowawczych, izolatki, gabinet lekarski, pomieszczenia sanitarne, szatnię, pralnię, pomieszczenia administracyjno-gospodarcze, tereny rekreacyjne.
4. Terminy rozpoczęcia i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
5. Szczegółową organizację nauczania, wychowania, opieki i rewalidacji określa arkusz organizacji Ośrodka opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 kwietnia każdego roku na podstawie planu nauczania i wychowania w Ośrodku. Arkusz organizacyjny Ośrodka zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku, po zaopiniowaniu przez Radę Pedagogiczną.
6. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział (klasa) złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki uczą się wszystkich przedmiotów obowiązujących określonym planem nauczania:
a) Liczba uczniów w oddziale wynosi 10-16 uczniów;
- w przypadku wystąpienia upośledzeń sprzężonych liczbę uczniów w oddziale obniża się o 2,
- w uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego liczba uczniów w oddziale może być niższa od określonej powyżej,
- w uzasadnionych okolicznościach mogą być organizowane zajęcia w zespole klasowym, złożonym z uczniów różnych klas (klasy łączone),
- w zasadniczej szkole zawodowej w przypadkach uzasadnionych brakami umiejętności i wiadomości może być dokonany podział na grupy na zajęciach języka polskiego i matematyki,
- na zajęciach praktycznej nauki zawodu ze względu na warunki lokalowe i bezpieczeństwo uczniów dopuszcza się podział oddziałów na grupy.
7. Organizację pracy szkół: podstawowej, gimnazjum i zawodowej określają załączniki Nr 6, 7 i 8.
8. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym:
a) godzina lekcyjna trwa 45 min., a w szkole zawodowej godzina zajęć praktycznych trwa 55 minut,
b) przerwy między lekcjami nie mogą być krótsze niż 10 min. Jedna przerwa powinna być dłuższa i wynosić nie mniej niż 15 minut.
9. Zajęcia nadobowiązkowe mogą być organizowane w ramach posiadanych przez Ośrodek środków finansowych:
a) liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły, nie może być niższa niż 5,
b) na zajęciach fakultatywnych organizowanych w grupach międzyklasowych (międzyod-działowych) liczba uczniów nie może być niższa niż 10.
10. W szkole zawodowej w celu realizowania zajęć praktycznych utworzono warsztaty szkolne. Szczegółowe zasady działania warsztatów określa regulamin warsztatów (Załącznik – Regulamin warsztatów).
11. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz wydawania świadectw szkolnych określają oddzielne przepisy (Załącznik – Regulamin ocen z zachowania).
12. Szkoła prowadzi bibliotekę, która jest pracownią szkolną służącą realizacji potrzeb i zain-teresowań uczniów oraz doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela i wszystkich pracowników. Mogą z niej korzystać również rodzice uczniów. Szczegółowe zasady działania biblioteki określa Załącznik – Regulamin biblioteki.
13. Szkoła posiada następujące pomieszczenia:
- sale lekcyjne,
- bibliotekę szkolną,
- gabinet psychologa i pedagoga; gabinet rewalidacyjny,
- pomieszczenie dla spółdzielni uczniowskiej,
- gabinet pielęgniarki szkolnej,
- archiwum,
- inne.
ROZDZIAŁ VII
PRACOWNICY OŚRODKA
1. W Ośrodku zatrudnia się pracowników:
a) pedagogicznych (nauczyciele, wychowawcy, pedagog, psycholog i inni),
b) ekonomicznych i administracyjnych,
c) obsługi (opiekunowie nocni, dozorcy, sprzątaczki i in.).
2. Pedagoga i psychologa zatrudnia się z zachowaniem zasady, że jeden psycholog i jeden pedagog przypada na 100 wychowanków.
3. Pedagog i psycholog nie prowadzą grupy wychowawczej. W zakres ich obowiązków wchodzi prowadzenie zajęć specjalistycznych z wychowankami w wymiarze nie przekraczającym ½ wymiaru czasu pracy.
4. Dyrektor Ośrodka pełni funkcję dyrektora szkoły i zespołu szkół, działających w Ośrodku z zastrzeżeniem punktu 5 b.
5. Stanowiska kierownicze powołuje się z uwzględnieniem następujących zasad:
a) kierownika internatu – do 70 wychowanków,
b) zastępcy dyrektora pełniącego jednocześnie funkcję dyrektora szkoły lub zespołu szkół – 71 do 200 wychowanków,
c) inne – za zgodą organu prowadzącego.
6. Zakres czynności poszczególnych pracowników ustala dyrektor z uwzględnieniem:
a) odpowiedzialności za bezpieczeństwo, zdrowie i życie uczniów (wychowanków),
b) prawidłowego przebiegu procesu kształcenia,
c) analizy zasadności pobytu dziecka w placówce i w przypadkach uzasadnionych wątpliwości skierowanie go do poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej na powtórne badanie,
d) dbałości o pomoce dydaktyczne, sprzęt Ośrodka,
e) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i wychowawczych oraz podnoszenia poziomu wiedzy merytorycznej
(Załącznik Nr - Regulamin pracy)
7. Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych mogą tworzyć zespół przedmiotowy:
a) pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora szkoły przewodniczący zespołu,
b) cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania metod i sposobów prowadzenia rewalidacji i resocjalizacji,
- organizowanie wewnątrzszkolnego i międzyszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, warsztatów szkolnych a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
- wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
8. Zadania wychowawcy klasy, grupy:
a) Zadaniem wychowawcy klasy, grupy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami a w szczególności:
- poznawanie warunków życia i ich stanu zdrowotnego,
- systematyczna konsultacja z rodzicami (opiekunami), lekarzem, psychologiem, pedagogiem na temat psychologicznego rozwoju dziecka.
b) Wychowawca klasy w celu realizacji zadań:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (grupie),
- w miarę możliwości planuje i organizuje z wychowankami i ich rodzicami (opiekunami) różne formy życia zespołowego integrującego środowisko.
c) Wychowawca klasy jest zobowiązany do organizowania semestralnych spotkań z rodzicami wychowanków (wywiadówki) oraz nawiązywania dodatkowych kontaktów w zależności od potrzeb.
9. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników Ośrodka określają odrębne przepisy.
10. Czas i organizację pracy służby zdrowia w Ośrodku określają odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VIII
WYCHOWANKOWIE OŚRODKA
1. Wychowankami Ośrodka są dzieci i młodzież zakwalifikowane do kształcenia specjalnego.
2. Liczba wychowanków w grupie wychowawczej powinna w zasadzie odpowiadać liczbie uczniów w oddziale szkolnym.
3. Zakres praw i obowiązków uczniów (wychowanków) szczegółowo określają:
a) regulamin uczniowski (Załącznik – Regulamin Ucznia)
b) regulamin internatu (Załącznik – Regulamin internatu).
4. Promowanie i klasyfikowanie uczniów określa odrębny regulamin (Zarządzenie MEN z dnia 24.09.1992 r. wraz z późn. zm. oraz zarządzenie MEN Nr 1 z dnia 20.01.1993 r. wraz z późn. zm. w sprawie zasad przeprowadzania egzaminów z nauki zawodu i praktycznej nauki zawodu).
5. Wychowankowie, którzy systematycznie łamią ogólnie przyjęte zasady regulaminu, na wniosek Rady Pedagogicznej mogą być skreśleni z listy, z wyjątkiem wychowanków pozbawionych całkowicie opieki rodzicielskiej albo umieszczonych w Ośrodku na podstawie orzeczenia Sądu:
a) Uczeń szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły zawodowej może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem go do innej szkoły podstawowej, chyba że ukończył on 17 lat.
b) Uczeń może być skreślony w przypadku nieusprawiedliwienia nieobecności stałej (ciągłej) 6 tygodni i 50% w ciągu roku (w tym przypadku jest nie klasyfikowany).
6. Ośrodek powinien informować rodziców (opiekunów) wychowanka o przyznaniu nagany lub zastosowaniu kary.
ROZDZIAŁ IX
DOKUMENTACJA
1. Ośrodek prowadzi dokumentację dotyczącą:
a) przebiegu nauczania wychowanków (dzienniki lekcyjne, zeszyty prac klasowych, dzienniki zajęć w internacie, dziennik biblioteki szkolnej, dziennik pedagoga oraz psychologa, dzienniki innych zajęć pozalekcyjnych, arkusze ocen, zeszyt innowacji, księga zastępstw, zeszyt apeli, arkusz organizacyjny każdego roku szkolnego, teczka organizacji roku szkolnego z plikiem dokumentów wewnętrznych);
b) pobytu w Ośrodku (dokumentacja zdrowotna, dokumentacja odpłatności za wyżywienie, zeszyty obserwacji, inne – w miarę potrzeb – np. karty odzieży).
2. Ośrodek prowadzi księgę wychowanków chronologicznie według przyjęcia do placówki.
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Działalność administracyjno-kancelaryjna
Ośrodek jest jednostką budżetową finansowaną z budżetu państwa. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Ośrodka regulują odrębne przepisy.
Dyrektor Ośrodka jest dysponentem funduszy przyznanych placówce i gospodaruje nimi zgodnie z potrzebami i preliminarzem budżetowym.
Ośrodek prowadzi dokumentację finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
Majątek Ośrodka jest własnością państwa. Jego likwidacja i przekazanie może odbywać się na zasadach i w trybie określonym odrębnymi przepisami. Ośrodek używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
Statut został sporządzony w oparciu o następujące przepisy:
Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. i Ustawę z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela z późn. zm. oraz akty wykonawcze do tych ustaw:
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 sierpnia 1993 r. zmieniające rozporządzenie z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych,
- Rozporządzenie MEN z dnia 30 czerwca 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie nauki religii,
- Zarządzenie Nr 15 MEN z dnia 25 maja 1993 r. w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychicznej i pedagogicznej ze zmianami,
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 lutego 1994 r. w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych resocjalizacyjnych,
- Rozporządzenie MEN z dnia 13 sierpnia 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów organizacji i zasad działania publicznych placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych,
- Rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. ze zm. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych
- Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie sposobu i terminów dostosowania dotychczasowych szkół podstawowych do wymogów nowego systemu szkolnego oraz tworzenia gimnazjów,
- Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum,
- Rozporządzenie MEN z dnia 10 grudnia 1999 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum,
- Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999 r. ze zm. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych,
- Rozporządzenie MEN z dnia 19 kwietnia 1999 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji,
- Rozporządzenie MPiPS z dnia 3 grudnia 1999 r. ze zm. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie wychowankom opuszczającym niektóre placówki opiekuńczo-wychowawcze, resocjalizacyjne, zakłady dla nieletnich oraz rodziny zastępcze,
- Rozporządzenie MEN z dnia 21.05.2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół,
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych planów nauczania,
- Rozporządzenie MEN z dnia 21.02.2000 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,
- Rozporządzenie MEN z dnia 2.XI.2000 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela,
- Rozporządzenie MEN z dnia 17.05.2001 r. w sprawie realizowania przez nauczycieli tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin, zajęć wychowawczych w porze nocnej,
- Ustawę z dnia 8.01.1999 r. – Przepisy wprowadzające ustawę ustroju szkolnego.
Do Statutu można wprowadzać poprawki i aneksy jeżeli zajdzie taka potrzeba, a wprowadzenie określonej zmiany czy poprawki nie jest sprzeczne z zasadami funkcjonowania Ośrodka.
Aneksy wprowadza się na wniosek:
- Dyrektora Ośrodka,
- Rady Pedagogicznej,
- Rady Rodziców,
- Samorządu wychowanków.
Poprawki i zmiany muszą być uchwalone i zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną Ośrodka w głosowaniu jawnym w ilości ponad 50% członków Rady Pedagogicznej.
Statut przedstawiono społeczności Ośrodka.
Statut uchwalono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2002 r.
SPIS ZAŁĄCZNIKÓW
1. Sylwetka absolwenta SOSW w Jurkach.
2. Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej.
3. Statut Publicznego Gimnazjum Specjalnego.
4. Statut Zawodowej Szkoły Specjalnej.
5. Statut internatu.
6. Regulamin Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Szkoły Zawodowej.
7. Regulamin internatu.
8. Regulamin warsztatów szkoleniowo-produkcyjnych.
9. Regulamin pracowni gastronomicznej.
10. Zakres czynności, uprawnień i odpowiedzialności dyrektora szkoły.
11. Zakres czynności kierownika internatu.
12. Zadania pielęgniarki Ośrodka.
13. Zakres czynności nauczyciela-psychologa.
14. Zakres czynności pedagoga Ośrodka.
15. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela.
16. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności nauczyciela-wychowawcy klasy w szkole.
17. Zakres zadań, uprawnień i odpowiedzialności wychowawcy w internacie.
18. Regulamin pracy Rady Pedagogicznej.
19. Regulamin Rady Rodziców.
20. Regulamin Samorządu Wychowanków.
21. Regulamin Uczniowski.
22. Wewnątrzszkolny system oceniania, klasyfikowania i promowania w zespole szkół.
23. Program wychowawczy.
24. Tryb i zasady ustalania ocen zachowania uczniów.
25. Regulamin pracy SOSW w Jurkach.
26. Regulamin biblioteki.
27. Regulamin przyznawania nagród ze specjalnego funduszu nagród dla nauczycieli.
28. Regulamin przyznawania nagród dla pracowników administracji i obsługi.
29. Dodatek motywacyjny dla pracowników pedagogicznych.
30. Regulamin korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
31. Regulamin komisji rozjemczej.
32. Regulamin komisji pomocy materialnej uczniom.
SYLWETKA ABSOLWENTA
SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO-WYCHOWAWCZEGO
W JURKACH
Efektami finalnymi pozytywnej realizacji celów oraz zadań opisanych w misji Ośrodka – przy założeniu, że misja ta zakończy się sukcesem – absolwenta Ośrodka charakteryzować będą:
1. Odpowiednia wiedza, bogate, ważne i cenne umiejętności, które umożliwią mu podjęcie pracy;
2. Umiejętność wykorzystania mediów do nauki i pracy (komputer, internet, fax, kserokopiarka);
3. Silne emocjonalne więzi z miastem, regionem, krajem;
4. Umiejętność pracy zespołowej, kreatywność, przedsiębiorczość, odpowiedzialność, obowiązkowość;
5. Nawyk stałego uczenia się i doskonalenia;
6. Umiejętność prawidłowego komunikowania się z innymi;
7. Wysoka kultura osobista i wysokie morale;
8. Wrażliwość na sytuację drugiego człowieka, chęć i potrzeba niesienia pomocy;
9. Dbałość o zdrowie, higienę, estetykę własną i otoczenia;
10. Umiejętność korzystania z dóbr kultury, uczestniczenia w życiu kulturalnym, a nawet tworzenia go;
11. Bezpieczne i odpowiedzialne poruszanie się po drogach jako pieszy, rowerzysta, a w przyszłości (niektórzy) – kierowca pojazdu;
12. Szacunek do przyrody, postawa proekologiczna;
13. Szacunek dla rodziny i właściwe przygotowanie do pełnienia w niej określonych ról – macierzyńskiej i ojcowskiej;
14. Respekt dla pozytywnych, trwałych wartości ogólnoludzkich;
15. Umiejętność życia w zgodzie z samym sobą, z innymi, ze światem;
16. Świadomość konieczności współpracy oraz integrowania się z innymi narodami w zjednoczonej Europie, przy zachowaniu poczucia własnej tożsamości i odrębności narodowej;
17. Utrzymanie kontaktów ze swoją szkołą po jej ukończeniu.
Podpisał: Artur Różański Dokument z dnia: 27.04.2009 Dokument oglądany razy: 836 |
Opublikował: Artur Różański Publikacja dnia: 27.04.2009 |